درس های مدیریتی از فیلم THE FOUNDER
چطور میتوانیم رشد کنیم و جایگاه خود را در بازار کار ارتقا دهیم؟ چگونه برنامه ریزی کنیم و برای رسیدن به اهداف گام برداریم؟ بهرهوری کسب و کار چیست؟ چطور میتوانیم بهره وری مالی و زمانی بهتری داشته باشیم؟ برای افزایش میزان بهرهوری، باید بر روی چه شاخصهایی تمرکز کنیم؟ در این بخش به تحلیل فیلم «بنیانگذار» از دیدگاه مدیریتی میپردازیم تا برای دغدغهها و سوالات مطرح شده، پاسخ مناسبی را بیابیم.
فیلم بنیانگذار روایتگر داستان ری کروک فروشنده و بازاریاب موفقی است، که موفق شد با پشتکار و تلاشهای بیوقفهاش با برادران مک دونالد ارتباط برقرار کند. در همان زمان ایدهای کلیدی را برای گسترش یک مدل تجاری کاربردی مطرح کرد و کم کم توانست مک دونالد را از یک رستوران ساده در جنوب کالیفرنیا به یک کسب و کار گسترده در سراسر دنیا تبدیل کند. این فیلم نکات تجاری فوق العادهای دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
درس های مدیریتی از فیلم بنیان گذار
بیشتر بودن میزان خروجی و سود یک کسب و کار نسبت به هزینههای صرف شده، سادهترین تعریف بهرهوری کسب و کار است. بهرهوری به شاخصهایی همچون اثربخشی و کارایی وابسته است. در ادامه با تعدادی راهکار مدیریتی برای افزایش بهرهوری آشنا خواهیم شد که برگرفته از فیلم بنیانگذار هستند.
کنجکاو باشید: کنجکاوی یک ویژگی مهم برای به دست آوردن ایدههای تازه است. ری کروک قادر به فروش دستگاههای میلک شیک خود به بسیاری از رستورانها نبود، اما هنگامیکه از یک رستوران دور در کالیفرنیا سفارش 6 دستگاه را گرفت، کنجکاو شد و بررسی را شروع کرد تا دلیل این کار را متوجه شود. او میتوانست سفارش را به راحتی تحویل دهد و به سفری طولانی نرود، اما کنجکاو شد و تصمیم گرفت رستوران مورد نظر و سیستم کاری آنها را بررسی کند.
در جستجوی راهکارهای جدید و خلاقانه باشید: فقط به این دلیل که کاری در گذشته انجام نشده است، نمیتوان گفت که آن کار در آینده هم قابل انجام نیست. افراد مبتکر و خلاق همیشه از پذیرش وضع موجود و ناکارآمدی امتناع میورزند. آنها با ایده گرفتن از حوزههای مختلف، همواره در پی کشف راههای جدیدی در راستای بهبود عملکرد و افزایش میزان تاثیرگذاری هستند.
مشکلات مشتریان را حل کنید: وقتی یک کسب و کار نیاز مشتریان را به خوبی شناسایی میکند و اقدامات و تلاشهایش را در راستای برطرف ساختن آنها متمرکز میسازد، دیگر نیازی ندارد که به دنبال مشتریان باشد و آنها را قانع کند تا از محصولات و خدماتش استفاده کنند؛ بلکه مشریان خود به خود به سمت آن کسب و کار جذب میشوند تا نیازها و دغدغههایشان را به راحتی رفع کنند.
بزرگ فکر کنید: برای بزرگ اندیشی نیاز دارید که تمام احتمالات را در نظر بگیرید، چالشهای جدید را بپذیرید و برای غلبه بر آنها از راهکارهای هوشمندانه استفاده کنید.
با دیدگاههای متفاوت، فرصتهای پیش رو را بررسی کنید: برادران مک دونالد علاقه زیادی به توسعه رستوران و محصول (همبرگر) خودشان داشتند، در حالی که ری کروک با توجه به پتانسیل این کسب و کار و فرآیند کاری رستوران مک دونالد، علاقه زیادی به افزایش تواناییهای تجاری در سراسر دنیا داشت.
شریکهای مناسبی را انتخاب کنید: در هنگام انتخاب شریکهای کاری خودتان دقت کنید که آنها اخلاق کاری و حرفهای داشته باشند و همچنین بلند پرواز و سخت کوش باشند. آنگاه میتوانید مطمئن باشید که این افراد به دنبال ایجاد ارزش برای مجموعه شما هستند. خیلی وقتها شریکهایی که صرفا به دنبال سرمایه گذاری مالی هستند، ارزش خاصی را برای مجموعه شما ایجاد نمیکنند و به دنبال رشد همه جانبه کسب و کار شما نیستند.
همواره به دنبال نوآوری باشید: بعد از اینکه به موفقیتهای گوناگونی رسیدید، نباید به دنبال یک سطح دائما پایدار باشید و فعالیتهایتان را متوقف کنید؛ بلکه باید همواره به فکر نوآوری باشید تا جایگاه و سطح کسب و کار خودتان را ارتقا دهید. این موضوع باعث میشود که شما در چرخه رقابت باقی بمانید و همواره بهرهوری مناسبی داشته باشید.
سریع ناامید نشوید: سادهترین گزینه در هنگام مواجهه با شرایط سخت و دشوار، کنار کشیدن است. شما نباید به راحتی کنار بکشید و ناامید شوید، بلکه باید میزان تحمل خودتان را افزایش دهید، صبر داشته باشید و از ایدههای متفاوتتری استفاده کنید؛ در این صورت مسیر رسیدن به موفقیت برای شما هموارتر خواهد شد.
از مشاوران کاربلد و حرفهای استفاده کنید: گاهی اوقات ممکن است شما در نوآوری به بن بست رسیده باشید، با چالشهای زیادی رو به رو شده باشید یا حتی در شرایط بحرانی قرار گرفته باشید، در هر صورت شما درگیریهای ذهنی زیادی دارید و نیاز دارید که از نیروهای کاربلد و حرفهای برای انتقال تجربه استفاده کنید. در واقع مشاوران دانش و تجربه بیشتری در حوزههای کاری خودشان دارند و با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم کردهاند. آنها میتوانند دریچههای تازهای را به روی کسب و کار شما باز کنند و دیدگاههای متفاوت و خلاقانهای را برای رشد کسب و کار شما مطرح کنند.
با دقت مذاکره کنید و قرارداد ببندید: حتما راجع به موارد حقوقی در هنگام بستن قراردادهای کاری مختلف، اطلاعات کسب کنید. گاهی بیتوجهی به یک مورد کوچک در قراردادهای حقوقی باعث میشود که ضرر و زیان بسیاری را متحمل شوید و آسیب بسیار گستردهای به کسب و کار شما وارد شود.
تحلیل مدیریتی فیلم کارآموز را از همین مقاله بخوانید
- سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۰۶:۳۵ ب.ظ
عالیه